Keren op de dammen van Wogmeer te Hensbroek
Verkeersveiligheidsbeoordeling
Aan de overzijde van het bedrijf Transwelding heeft de gemeente Koggenland toegestaan dat men een brede dam over de watergang mocht realiseren. Samen met de al bestaande brede dam van Transwelding zelf is hier nu een kruispunt op de Wogmeer ontstaan die door vrachtwagenchauffeurs gebruikt worden om te keren. Dat geeft risico's ten aanzien van de verkeersveiligheid omdat de chauffeurs vanuit hun zitplaats achter het stuur nauwelijks zicht hebben op het verkeer op de Wogmeer. Zij steken achteruit deze gebiedsontsluitingsweg over...
|
Opdrachtgever: Transwelding
Datum rapportage: 5 november 2020 Draaicirkels en zicht: Kevin van Overbeek |
Het bedrijf vindt dat een onveilige situatie is gecreëerd en de gemeente de uitwegvergunning had moeten weigeren dan wel nu moet intrekken. De Baan Verkeersadvies wordt ingeschakeld om de ernst van de situatie aan te geven. Hieronder wordt ingegaan op de aanpak en resultaten.
1. Schouwing
De Wogmeer is een gebiedsontsluitingsweg binnen de bebouwde kom. De weg sluit aan op de N194 via een turborotonde. Alhoewel de bewegwijzering op de turborotonde in orde is, wordt niet gewaarschuwd dat op de Wogmeer niet gekeerd kan worden. De twee dammen vormen de eerste gelegenheid voor foutief gereden vrachtwagenchauffeurs.
De Wogmeer is een gebiedsontsluitingsweg binnen de bebouwde kom. De weg sluit aan op de N194 via een turborotonde. Alhoewel de bewegwijzering op de turborotonde in orde is, wordt niet gewaarschuwd dat op de Wogmeer niet gekeerd kan worden. De twee dammen vormen de eerste gelegenheid voor foutief gereden vrachtwagenchauffeurs.
2. Toetsing manoeuvres bij keren
Het ruimtebeslag van een kerende truck-met-oplegger is groot. Vrachtwagenchauffeurs hebben de volledige ruimte nodig van beide dammen om te kunnen keren. De chauffeur rijdt daarbij wel een gebiedsontsluitingsweg achteruit op en kan andere weggebruikers tijdens deze manoeuvre raken (omdat deze niet gezien worden) of andere weggebruikers worden verrast door de manoeuvre omdat zij deze niet verwachten. Het risico op een ongeval is aanwezig omdat remmen soms niet meer kan. |
3. Zicht tijdens achteruitrijden
Door de dode hoek heeft de chauffeur weinig tot geen zicht op het verkeer dat op de Wogmeer rijdt. In de figuur hiernaast geven de rode gebieden het gebied aan dat de chauffeur niet kan zien op het moment dat hij/zij moet besluiten om achteruit de weg over te steken. Alleen de eerste 20 meter naast de dam kan worden overzien via de buitenspiegels of daar iemand rijdt. Op goed geluk moet dus de beslissing worden genomen om de manoeuvre 'achteruit' te starten. Het grootste gevaar lopen automobilisten die op dat moment op 20 tot 52 meter afstand rijden. Een auto heeft bij 50 km/uur minimaal 52 meter nodig voor een noodstop... |
4. Conclusies
De conclusies zijn helder: Een kerende vrachtwagen heeft de volledige ruimte nodig van beide dammen. De ongebruikelijke manoeuvre om achteruit een gebiedsontsluitingsweg op te rijden, zonder voldoende zicht, is gevaarlijk en andere weggebruikers verwachten dit niet. Automobilisten die 30 km/uur of sneller rijden en in het gebied tussen 20 en 52 meter van de dammen rijden hebben onvoldoende weglengte om nog op tijd te kunnen stoppen. De chauffeur rijdt daarmee in feite ‘blind’ en ‘op goed geluk’ de Wogmeer op. Het risico op een ongeval is zeer zeker aanwezig.
5. Oplossingsrichtingen
Uiteraard zijn oplossingsrichtingen gegeven: intrekken uitwegvergunning van de overbuurman, afsluiten van dat terrein met een hek of slagboom zodat niet meer gekeerd kan worden en plaatsen bebording met waarschuwing bij de turborotonde dat op de Wogmeer niet gekeerd kan worden.
De firma kan met dit rapport in de hand naar de gemeente Koggenland stappen om hun eerder geuite bezwaren kracht bij te zetten.
De conclusies zijn helder: Een kerende vrachtwagen heeft de volledige ruimte nodig van beide dammen. De ongebruikelijke manoeuvre om achteruit een gebiedsontsluitingsweg op te rijden, zonder voldoende zicht, is gevaarlijk en andere weggebruikers verwachten dit niet. Automobilisten die 30 km/uur of sneller rijden en in het gebied tussen 20 en 52 meter van de dammen rijden hebben onvoldoende weglengte om nog op tijd te kunnen stoppen. De chauffeur rijdt daarmee in feite ‘blind’ en ‘op goed geluk’ de Wogmeer op. Het risico op een ongeval is zeer zeker aanwezig.
5. Oplossingsrichtingen
Uiteraard zijn oplossingsrichtingen gegeven: intrekken uitwegvergunning van de overbuurman, afsluiten van dat terrein met een hek of slagboom zodat niet meer gekeerd kan worden en plaatsen bebording met waarschuwing bij de turborotonde dat op de Wogmeer niet gekeerd kan worden.
De firma kan met dit rapport in de hand naar de gemeente Koggenland stappen om hun eerder geuite bezwaren kracht bij te zetten.