Beoordeling bevoorrading Lidl via Prinses Marijkestraat te Gorinchem
De Lidl aan de Koningin Wilhelminalaan in Gorinchem heeft de gehele begane grond van het pand in gebruik. Op de eerste verdieping zijn achttien woningen aanwezig die via een eigen ingang bereikbaar zijn. De winkelingang is gesitueerd aan de Koningin Wilhelminalaan en de bevoorrading verloopt via de 5,95 meter brede Prinses Marijkestraat met aan één zijde parkeerplaatsen en aan de andere zijde woningen. De bergingen van de woningen zijn bereikbaar via de laad- en losplaats van de Lidl.
|
|
De Prinses Marijkestraat lijkt te krap om achteruit met een 16,50 meter lang truck-met-oplegger de laad- en losplaats in te draaien. De vrachtwagens moeten hiertoe achteruit rijden en steken diverse keren heen en weer voordat het gelukt is. Andere weggebruikers komen in de knel, moeten keren of fietsen via het trottoir.
Een bewoner van een van de woningen boven de Lidl heeft de situatie regelmatig aangekaart bij de gemeente en politie met het verzoek maatregelen te treffen en handhavend op te treden. Daarop heeft de gemeente in het voorjaar van 2020 enkele kleinschalige maatregelen getroffen, maar de situatie is niet verbeterd. Een handhavingsverzoek, ingediend door DAS Rechtsbijstand, is door het college van burgemeester en wethouders afgewezen.
Voldoende reden voor bewoner en DAS Rechtsbijstand om een beoordeling van de situatie te laten uitvoeren door De Baan Verkeersadvies.
Een bewoner van een van de woningen boven de Lidl heeft de situatie regelmatig aangekaart bij de gemeente en politie met het verzoek maatregelen te treffen en handhavend op te treden. Daarop heeft de gemeente in het voorjaar van 2020 enkele kleinschalige maatregelen getroffen, maar de situatie is niet verbeterd. Een handhavingsverzoek, ingediend door DAS Rechtsbijstand, is door het college van burgemeester en wethouders afgewezen.
Voldoende reden voor bewoner en DAS Rechtsbijstand om een beoordeling van de situatie te laten uitvoeren door De Baan Verkeersadvies.
Vragen die beantwoord worden
De onderwerpen ten aanzien van de verkeersveiligheid die in de rapportage centraal staan zijn:
|
|
Conclusies
Tijdens het gehele proces van aankomen, achteruitrijden, inparkeren, laden en lossen en weer vertrekken zijn risico’s ten aanzien van de verkeersveiligheid aanwezig:
Oplossingsrichtingen
Tot slot zijn oplossingsrichtingen gegeven en in drie "pakketten geclusterd". Zie de tabel hieronder.
Tijdens het gehele proces van aankomen, achteruitrijden, inparkeren, laden en lossen en weer vertrekken zijn risico’s ten aanzien van de verkeersveiligheid aanwezig:
- Achteruitrijden naar laad- en losplaats: gevaarlijk vanwege ontbreken zicht achter de vrachtwagen;
- Achteruit inparkeren: stuurmanskunst met frequent heen-en-weer steken blokkeert 100%;
- Laden en lossen: overig verkeer moet maar zien dat zij veilig kunnen passeren;
- Vertrekken ná het laden en lossen: beperkt zicht;
- Overige punten: adviezen politie worden niet opgevolgd;
- Weigering handhavingsverzoek: slechts vijf “BOA-constateringen” waarvan vier “stilstaand”;
- Weigering handhavingsverzoek: juridisch oordeel politie is alleen op “stilstand” gebaseerd;
- Weigering handhavingsverzoek: gemeente spreek zichzelf tegen.
Oplossingsrichtingen
Tot slot zijn oplossingsrichtingen gegeven en in drie "pakketten geclusterd". Zie de tabel hieronder.